Hukum newton pertama

setiap objek yang berada dalam keadaan bergerak seragam akan terus cenderung dalam keadaan bergerak,dan objek yang pegun akan terus dalam keadaan pegun.kecuali jika ada daya dikenakan keatasnya(inersia)
Kalau kita biasa buat suatu perkara yang baik,kita memang akan biasa je buat baik kan kat orang?tapi kalau dah biasa sangat buat jahat,macam perkara biasa je kan buat jahat kat orang?Selagi takde orang tegur perbuatan kita tu jahat,kita nak sedar ke??
Hukum newton kedua
nilai kelajuan suatu jirim apabila daya dikenakan F=ma. Daya=jirim x pecutan..

kalau sesuatu benda yang jahat tu..walaupun kita tahu dosanya(jirim) besar kalau kita buat,tapi sebab benda tu seronok,dengan sedikit je niat dan keinginan nak buat..cepat je kan kita buat(acceleration)??tapi kalau benda baik.punyalah susah kan kita nak buat??
Hukum newton ketiga
-setiap aksi pasti ada reaksi keatasnya..
kalau kita buat baik kat orang,kita akan dapat balasan yang baik,tapi kalau kita buat jahat kat orang,kita akan dapat balik balasan jahat.
Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart.

*hehh..tahniah kalau ada yang faham..kalau anda faham,anda hebat.tahniah.
*mesti takde orangnak baca entry ni..biaq pi lah sana..
*aku cuma nak hafal newton law je..
*terima kasih pada yang sudi baca.
*terima kasih kepada sir isaac newton..orang yang diberikan hidayah untuk mengkaji tentang daya graviti apa semua..kredit untuk anda.

Advertisements